Typ: Rozpoznawczy
Na skutek dyskusji przeprowadzonej w Komitecie do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu nad środkami obserwacji dla potrzeb artylerii polecono Szefowi Artylerii dokonanie wyboru odpowiedniego samolotu obserwacyjnego. Po opinii Dowódcy Lotnictwa spośród kilku proponowanych maszyn wybrano LWS-3 Mewa, który najbardziej nadawał się do tego celu oraz do bliskiego rozpoznania za linią frontu. Projekt wstępny tego samolotu opracował inż. Zbysław Ciołkosz, a po jego przejściu do Podlaskiej Wytwórni Samolotów projekt konstrukcyjny był dziełem inż. Jerzego Teisseyre oraz Władysława Fiszdona. Pierwszy prototyp samolotu LWS-3/I wykonał swój pierwszy lot w listopadzie 1937Produkcję seryjną samolotu uruchomiono na początku 1939. Podpisano umowę na dostawę 200 samolotów na potrzeby wojska. Do chwli wybuchu wojny na ukończeniu było 30 samolotów. 2.09.1939 część gotowych samolotów ewakuowano do Parku Bronowickiego w Lublinie, a 8 sztuk do lasu przy szosie do Krasnegostawu. Dwa z tych ośmiu samolotów przekazano polskiemu lotnictwu. Dostarczono je na lotnisko Podhorce koło Lwowa, gdzie 12.09.1939przekazano je 26 Eskadrze Obserwacyjnej Armii Kraków. Nie pozostały jednak długo w służbie. Pierwsza Mewa uległa rozbiciu tego samego dnia podczas lądowania o zmroku na lotnisku Medyka, a drugą spalono podczas ewakuacji na lotnisku Zagwoźdź koło Stanisławowa.
Dane taktyczno-techniczne
Konstrukcja: dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej, podwozie stałe - klasyczne, jednogoleniowe
Napęd: silnik gwiazdowy, 14-cylindrowy Gnome-Rhone 14 MO1 Mars o mocy 730 KM
Uzbrojenie: 2 stałe karabiny PWU wzór 36 kalibru 7,9 mm oraz 1 ruchomy karabin PWU wzór 37 kalibru 7,9 mm
Dane techniczne:
Długość | 9,5 m | Rozpiętość | 13,45 m | Wysokość | 2,6 m | Masa własna | 1750 kg | Masa całkowita | 2420 kg | Prędkość maksymalna | 360 km/h | Prędkość wznoszenia | 10 m/s | Pułap normalny | 8500 m | Zasięg | 700 km |
|