Typ: Szkolny,łącznikowy
Wpisz zawartość stronyJesienią 1934 roku Stanisław Rogalski, Jerzy Drzewiecki i Leszek Dulęba zaprojektowali na zamówienie LOPP samolot sportowy, turystyczny, będący rozwinięciem challenge'owych RWD-6 i RWD-9. Prototyp RWD-13 o znakach SP-AOA oblatał 15.1.1935 roku Kazimierz Chorzewski. W latach 1935-1939 wyprodukowano około 90 RWD-13, z których około 70 było użytkowanych w Polsce, a 21 wyeksportowano. RWD-13 był zasadniczym samolotem turystycznym naszych aeroklubów. Wykonywano na nim liczne rajdy po Europie. Kolejno 2 RWD-13 używały PLL Lot jako latające taksówki oraz po jednym RWD-13 miały - fabryka czekolady E. Wedel (o znakach SP-WDL) i Polskie Zakłady Philips (SP-PZP). Jeden egzemplarz o znakach SP-BJN otrzymał kpt. Jerzy Bajan oraz jeden RWD-13 używała Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. RWD-13 był budowany z licencji w Jugosławii. W roku 1939 2 lub 3 RWD-13 zakupiło polskie lotnictwo wojskowe. Podczas wojny we wrześniu 1939 roku 28 RWD-13 ewakuowano do Rumunii i 1 do Szwecji.
Dane taktyczno techniczne
Konstrukcja: mieszana, kryta płótnem. Zbiorniki na 140 l paliwa
Napęd: 4-cylindrowy, rzędowy silnik PZInż. Major 4 o mocy 96 kW (130 KM)
Uzbrojenie: brak
Dane techniczne:
Długość | 7,85 m | Rozpiętość | 11,50 m | Wysokość | 2,05 m | Powierzchnia nośna | 16,0 m2 | Masa własna | 530 kg | Masa całkowita | 890 kg | Prędkość maksymalna | 210 km/h | Prędkość przelotowa | 180 km/h | Prędkość minimalna | 67 km/h | Pułap normalny | 4200 m | Zasięg | 900 km |
|