Typ: Obserwacyjny
Samolot RWD-14 został zaprojektowany przez inż S.Rogalskiego i J. Drzewieckiego na przełomie lat 1934/1935 w Doświadczalnych Zakładach Lotniczych na zamównienie polskiego lotnictwa wojskowego jako następca samolotu łącznikowo-obserwacyjnego Lublin R-XIII. W roku 1935 zbudowano pierwszy prototyp RWD-14, wyposażony w silnik Pratt-Whitney Wasp o mocy 400 KM. Został on oblatany pod koniec tego roku. Był jednak za ciężki i miał za niskie osiągi. Na początku 1937 gotów był drugi prototyp RWD-14/II, który 20.04.1937 uległ katastrofie. Samolot wpadł w korkociąg i pilotowi nie udało się uratować maszyny. Taki sam wypadek miał miejsce na jesieni 1937 w locie trzeciego prototypu RWD-14/III. Prototypy te nosiły również oznaczenia RWD-14a. Przyczuną wypadków było zahaczanie się dźwigni mechanizmu sterowania o kratownicę kadłuba. Dopiero na początku 1938 czwarty prototyp oznaczony RWD-14b spełnił wszystkie wymagania i pomyślnie ukończył próby. Podobnie jak z samolotem RWD-8, dokumentację samolotu RWD-14b przekazano z DWL do innej wytwórni, tym razem do Lubelskiej Wytwórni Samolotów (LWS). Przygotowaniem produkcji kierował tam inż. R. Bartel, prowadzeniem zmian konstrukcyjnych inż. R. Aleksandrowicz. Polskie lotnictwo wojskowe zamówiło 65 samolotów tego typu i nadało im imię "Czapla". Samoloty seryjne różniły się od czwartego prototypu wiatrochronem drugiej kabiny, który można było wysuwać dla lepszego odsłonięcia obserwatora. Produkcję zakończono 28.02.1939.
Dane taktyczno techniczne
Konstrukcja: dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej, podwozie stałe-klasyczne
Napęd: 9-cylindrowy gwiazdowy silnik PZL G-1620 Mars II o mocy 470 KM
Uzbrojenie: 1 stały karabin maszynowy pilota PWU wz. 33 kalibru 7,9 mm strzelający między cylindrami silnika, 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Vickers F kalibru 7,7 mm
Dane techniczne:
Długość | 9,0 m | Rozpiętość | 11,9 m | Wysokość | 3,0 m | Masa własna | 1225 kg | Masa całkowita | 1700 kg | Prędkość maksymalna | 247 km/h | Prędkość wznoszenia | 6,1 m/s | Pułap normalny | 5100 m | Zasięg | 675 km |
|