Strona główna | Mapa serwisu | English version
 
 
Polskie Samoloty Wojskowe
W latach 1939-1945
   
PZL P50 Jastrząb
PZL > PZL P50 Jastrząb
Typ:Myśliwski


W 1936 roku stwierdzono potrzebę opracowania jednosilnikowego samolotu myśliwskiego, który stałby się następcą samolotu PZL P-11c. Spośród kilku projektów wstępnych wybrano do realizacji opracowany przez inż. Wsiewołoda Jakimiuka projekt dolnopłata z chowanym podwoziem, oznaczony jako PZL-50 Jastrząb. Do opracowania projektu konstrukcyjnego tego Samolotu konstruktor przystąpił dopiero wiosną 1937 raku, po zakończeniu prac nad samolotem pasażerskim

PZL-44 Wicher. Prototyp PZL-50 zastał oblatany przez kpt. B. Orlińskiego w lutym 1939 roku. Próby w locie wykazały, że samolot nie osiąga przewidywanej prędkości 500 km/h, a jedynie 430 km/h, czyli nie przewyższa samolotu PZL P-24 pod względem osiągów - miał bowiem za małą moc silnika w stosunku do masy własnej. Uruchomioną produkcję samolotów Jastrząb, których zamówiono 300 sztuk, przyhamowano w końcu marca 1939 roku do chwili poprawienia właściwości samolotu. Próby samolotu zakończono 31 sierpnia 1939 roku. Znajdujący się w budowie drugi prototyp Jastrzębia miał otrzymać silnik o większej mocy. Proponowane były również dalsze odmiany rozwojowe tego samolotu, oznaczone P-56 Kania i P-63. Prototyp Jastrzębia został rozbity na początku wojny podczas ewakuacji do Lwowa.
Dane taktyczno-techniczne

Konstrukcja: półskorupowa, duralowa, podwozie chowane, zbiorniki paliwa na 400 l

Napęd: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, PZL-Bristol Merkury VIII, a mocy 618 kW (840 KW)

Uzbrojenie: 8 karabinów maszynowych 7,9 mm  lub 2 działka 20 mm i 2 karabiny maszynowe oraz 100 kg bomb.

Dane techniczne:

Długość7,9 m
Rozpiętość9,7 m
Wysokość2,7 m
Powierzchnia nośna16,0 m2
Masa własna1900 kg
Masa całkowita2500 kg
Prędkość maksymalna430 km/h
Prędkość przelotowa375 km/h
Prędkość minimalna125 km/h
Wznoszenie11 m/s
Pułap normalny7500 m
Zasięg750 km
Copyright by Skafi & Kasia